Met heel veel verdriet moeten we jullie meedelen dat Max van Dorth gisteren is overleden. Enkele weken geleden liet hij weten dat hij zijn werk wegens vermoeidheidsklachten en gezondheidsproblemen moest neerleggen. Kort daarna bleek dat hij ongeneeslijk ziek was. Maar geen van ons kon vermoeden dat het zo snel zou gaan.

‘Er zijn meer GroenLinksers en er is maar één Max van Dorth,’ schreven we hem toen we begin mei hoorden dat hij rust moest nemen. En dat is ook zo. Max was een bijzonder, uniek, innemend en betrokken mens. Jarenlang heeft hij zich met ‘pauzenloos’ plezier en gedrevenheid voor GroenLinks ingezet, van 2010 tot 2014 als raadslid, daarna als fractievoorzitter. Onder zijn leiding werden we zelfs de tweede partij van Weesp. ‘Knokken voor wat kwetsbaar is’ was de verkiezingsleus en dat is ook precies wat Max deed. Max was geliefd, niet alleen bij GroenLinks maar in de hele raad. Het spreekt vanzelf dat we hem ontzettend gaan missen.

Voorlopig neemt Maarten Miner Max’ taken als fractievoorzitter over. Jan van der Does wordt voorgedragen voor installatie als gemeenteraadslid. Als bestuur hebben we er alle vertrouwen in dat zij samen met Charda Kuipers de door Max uitgezette koers zullen voortzetten.

Onze gedachten zijn bij zijn vrouw Ria, zijn kinderen Stefan en Marc, zijn schoondochters en zijn kleinkinderen.

Met een bedroefde groet,
de fractie en het bestuur van GroenLinks Weesp